در ادامه مطالب قبلی  باید بگوییم که شما نخواهید توانست کسب و کار تان را گسترش دهید تا زمانی که ندانید مشتریانتان بعد از استفاده از کالا  و خدمات شما  و در نتیجه ارتباط با شما و پرسنلتان چه احساسی دارند.

برای حفظ مشتریان چه باید کرد

برای حفظ مشتریانتان شما لازم دارید که بازخورد مشتریان و نظر آنها را در مورد سطح کیفیت خدمات و کالا ها مجموعه دریافت کنید و نتایج مربوطه را در اختیار دیگر قسمتهای سازمانتان قرار دهید .
البته نباید از آنالیز و بررسی داده های مربوطه غافل شوید زیرا که یکی از مفید ترین اطلاعات برای رشد و بالا بردن بهره وری سازمان هستند.
مدیران سازمانها و کسب و کارها با برقراری ارتباط میان داده های بازخورد مشتریان و دیگر گزارشات سازمان تصمیمات صحیح و دقیقی را اتخاذ می کنند.
در این حال است که میتوان گفت شما حلقه بازخورد مشتریان را پیاده سازی کرده و از آن بهره خواهید برد.

اهمیت احساسات مشتریان باعث وفاداری آنها به شما می شود!

چگونه اطلاعات بازخورد مشتریان را جمع آوری کنیم

برای جمع آوری نظرات و احساسات مشتریان راههای زیادی وجود ندارد. شما یا باید از یکی از نرم افزارهای ازتباط با مشتریان که ترجیحا از هوش مصنوعی بهره برده باشد استفاده کنید و یا اینکه از کاربرانتان بخواهید در تستهای گروهی شرکت کنند و یا در نظر سنجی های شما مشرکت نمایند .
پس از جمع آوری این اطلاعات باید با اطلاعات مربوط با رفتار مشتریان ارتباط داده شوند تا نتایج مفیدی را به ارمغان بیاورند.

برای مثال میشود به ارتقاء کاربری محصولات در مجموعه های تولیدی اشاره کرد که نظرات مشتریان را باید در اختیار مهندسان و طراحان قرار داد تا نحوخه طراحی محصول را در راستای رضایت کاربران توسعه دهند و از حلقه نظرات مشتریان دائماً در حال توسعه و بهبود محصول باشند.