دور کاری چیست و چرا؟

معمولاً مدیران شرکتهای کوچک و بزرگ علاقه مند به بالا بردن کارایی و بهره وری مجموعه تحت مدیریت خود هستند.  به همین دلیل از گذشته یکی از شیوه های بالا بردن بهره وری مجموعه برای مدیران شیوه مدیریت دورکاری پرسنل در بخشهای مختلف از سازمانشان بوده و هست. برای تسریع این موضوع سازمانها شرایطی را بوجود می آورند که کارکنان سازمان بتوانند در منزل و یا هر مکان دیگری به انجام وظایف شغلی خود بپردازند.

در شرایط دور کاری ، با حذف و یا کاهش رفت و آمد و حضور پرسنل در محل کار، از یکسو کاهش چشمگیر هزینه های ایاب و ذهاب و از سوی دیگر صرفه جویی در زمان پرسنل باعث بالا رفتن بهره وری سازمان خواهد شد.

ضمناً کارکنان هر بخش می توانند از هر جایی و در هر زمانی به انجام وظایف خود بپردازند که با ایجاد این شرایط مدیران مجموعه گزینه های انتخاب بیشتری برای استخدام و بکارگیری کارکنان متخصص را خواهند داشت و افرادی با توانمندی بالاتر و پرداخت هزینه های کمتر در مجموعه مشغول به کار خواهند شد، که باز هم نتایج مثبتی را برای سازمان به همراه خواهد داشت

ابزارها و زیرساخت های دورکاری:

با توجه به اینکه دورکاری در همه زمینه های کاری امکانپذیر نیست اما ابزارهای متفاوتی وجود دارد که به افراد کمک میکند که گستره فعالیت هایی را که امکان دورکاری دارند را افزایش دهند.

شبکه جهانی اینترنت و تکنولوژی رایانش ابری زیرساخت هایی هستند که به ما کمک میکنند دسترسی بدون مرزی به اطلاعات داشته باشیم و سهم بسیاری در بوجود آمدن مفهوم دورکاری دارند .

همانگونه که میدانیم تنها با استفاده از زیرساختهای مورد اشاره فرآیند دورکاری بخوبی انجام نخواهد شد.

 پس نیازمند راهکارها و ابزارهای مختلفی در این ارتباط نیز هستیم که به ما کمک کنند بدون حضور در محل کار ثابت از پس انجام وظایف شغلی برآییم به عنوان مثال شما نیاز دارید در هر جا که هستید به اطلاعاتی که تا بحال در قالب فایلهای مجموعه آفیس نگهداری و استفاده میکردید دسترسی داشته باشید و مورد استفاده قرار دهید، برای این کار گوگل مجموعه ابزارهایی (گوگل داکس) را در اختیار شما قرار داده تا براحتی به این امر مهم دست یابید . مثال دیگر که شاید برای خیلی از مدیران قابل باور نباشد انجام وظایف منشی و یا پشتیبان تلفنی بصورت دورکاری باشد، با کمی جستجو در می یابیم ابزار خوبی مانند پلتفرم دفتر شما در اختیار سازمانها قرار گرفته است که به سازمان شما کمک میکند که پاسخگویان تلفنی شما در هر جا و هر مکان بتوانند پاسخگوی کاربران شما باشند.
البته برای انجام این فرآیند ابزار تلفن بر بستر اینترنت یکی دیگر از این ابزار هاست که امکان پاسخگویی تمام پرسنل شما را بدون محدودیت زمان و مکان مهیا می سازد.

حوزه فعالیت دیگری که تا کنون امکان دور کاری آن بسختی در دسترس بوده، انجام فرآیندهای حسابداری، خرید و فروش و بطور کلی وظایف حوزه مالی و ارتباط با مشتریان است.
کاربران این حوزه همیشه مجبور به حضور در محل کاری ثابت بوده اند در صورتی که با راهکار (ابزار) نرم افزاری حسابداری و ارتباط با مشتریان بر بستر رایانش ابری (حسابداری تحت وب) است که به کاربران این حوزه امکان دسترسی به کلیه اطلاعات مالی، انبارداری، مشتریان و غیره را می دهد و از یکسو مدیران سازمان را قادر می سازد که همیشه و همه جا به اطلاعات دست اول و بروز دسترسی داشته باشند و از سوی دیگر امکان استفاده و انجام وظیفه پرسنل حوزه مالی بدون محدودیت زمان و مکان را محقق می سازد.

*ما در مطلب با حسابدرای آنلاین حسابهای خود را براحتی بروز رسانی کنید معرفی کوتاهی از این ابزار ارائه کرده ایم*

لازم به ذکر است که ابزارها و زیر ساختهای مختلفی (مانند: اینترنت اشیاء، اینترنت لجستیک و غیره) برای تحقق دورکاری و افزایش بهره وری موجود هستند که در اینجا به آنها اشاره نکردیم

دور کاری، ضامن تاب آوری کسب و کار در شرایط بحرانی !

اهمیت دورکاری در دوران پاندمی کرونا

پاندمی کرونا تاثیراتی بر روی زندگی انسانهای جهان گذاشته که ناگزیر به پذیرش آنها هستیم ، که با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن زمان و چگونگی پایان این پاندمی و احتمال بروز این چنین مشکلاتی در آینده، مدیران و صاحبان کسب و کارها را ناچار به سمت آمادگی و انعطاف برای شرایط جدید کرده است ، تا کمترین آسیب را در دوران چنین بحرانهایی ببینند .

تصور کنید بخشی از کارکنان شما با استفاده از ابزارهای ویژه بدون محدودیت مکانی قادر به انجام وظایف خود هستند . پس شما می توانید به راحتی حضور پرسنل را در محل کار به حداقل برسانید و از احتمال درگیری پرسنل به بیماری جلوگیری کنید و هم در طول تعطیلی های اجباری و قرنطینه پرسنل شما به کار خود ادامه دهند با این ویژگی شما هم به خودتان و هم به پرسنل تان و هم به جامعه کمک کرده اید تا آسیب کمتری از پاندمی های اینچنینی (کووید-19) ببینند.

در ضمن با این شرایط کسب و کار شما هم با کمترین افت بهره وری بویژه در مقایسه با رقبا به کار خود ادامه خواهد داد و باعث رشد سازمان نیز می شود و البته شیوه مدیریت کسب و کار به صورت کار از منزل یا دورکاری ضامن تداوم و تاب آوری هر کسب و کاری خواهد بود