رایانش ابری از نگاه جان باسو

جان باسو نویسنده وبگاه InfoWorld :

  رایانش ابری در  آینده را به تصویر کشیده و تاثیرات این پدیده بر زمینه های مختلف زندگی انسان‌ها را پیش‌بینی پیش بینی کرده است .


باسو با اذعان به این که دنیای فناوری از رشد بسیار سریع و پر شتابی برخوردار است، می‌گوید همین باعث می‌شود کار پیش‌گویی با دشواری همراه باشد.

او باور دارد که در سال ۲۰۲۶ مردم هنوز درباره ماشین‌های خودران کمی دچار شک و تردید هستند، البته نه به خاطر هوش مصنوعی به کار رفته در آنها بلکه به این دلیل که هنوز هم کنترل بخشی از خودروهایی که در جاده‌ها رفت و آمد می‌کنند در دست انسان‌ها ست و واضح است که ترکیب رانندگان انسان و ماشین تا حدودیترسناک به نظر می‌آید.

تاثیر رایانش ابری در آینده شرکتهای بزرگ

در آینده، اپل، مایکروسافت و آمازون برای کنترل حمل و نقل عمومی در سراسر جهان اعم از اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و قطارها با یکدیگر شدیداً رقابت می‌کنند و بر همین مبنا برآورد می‌شود تا ده سال آینده بالغ بر ۱۰ میلیون شغل مربوط به صنعت حمل و نقل از بین بروند.

موضوعاتی همچون حل مشکلات برون سازمانی، یافتن کارکنان ماهر و زبده، کاهش مصرف انرژی و برنامه‌ریزی مجدد تراشه‌های رایانه‌ای برای ارتقاء عملکرد آنها از موضوعات داغ آن سالها خواهد بود.

بر همین اساس ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری می‌توانند هزینه‌های عملیاتی خود را به نصف کاهش دهند.

از سوی دیگر شرکت‌هایی که به رایانش ابری بی‌اعتنا باشند، تاب مقاومت در برابر تقاضاهای روز را از دست می دهند

و کمابیش از بازار حذف می‌شوند.

در سال ۲۰۲۶ در همه جا و در هر صنعت و حرفه‌ای،  با شدت و ضعف متفاوت، نشانه‌هایی از هوش مصنوعی و اتوماسیون را شاهد خواهیم بود.

جان باسو که به مدت ۲۵ سال به عنوان مشاور ارشد فناوری.خدمات‌رسانی کرده، بر این باور است که در سال ۲۰۲۶ «پزشک» به آن صورتی که ما امروزه می‌شناسیم، تقریباً وجود نخواهد داشت زیرا سیستم‌های ابری پیشرفته قادر است کار پزشکان حاذق را انجام دهد.

این سیستم‌ها می‌توانند آزمایش خون افراد، نتایج به دست آمده از اشعه ایکس و مواردی از این قبیل را تجزیه و تحلیل کرده و احتمال ابتلا به بیماری‌های شایع از جمله سرطان را در همان مراحل اولیه تشخیص دهد.

دقت و سرعت این تحلیل‌ها بسیار بیشتر از بررسی‌هایی است که توسط عوامل انسانی صورت می‌گیرد.

دقت و سرعت این تحلیل‌ها بسیار بیشتر از بررسی‌هایی است که توسط عوامل انسانی صورت می‌گیرد.

این‌ها همه باعث می‌شود هزینه درمانی مردم به شدت کاهش یابد؛ خبری کاملاً خوشایند و امیدوارکننده که زندگی مردم جهان را دگرگون می سازد.

تقویت زیرساختهای رایانش ابری به سرعت رو به پیشرفت است


با توجه به همه این مطالب سرمایه گذاری و حرکت به سمت تقویت زیر ساختهای رایانش ابری و بوجود آوردن فرهنگ استفاده و اعتماد به این پدیده شگرف که تحول زندگی انسان را رقم میزند در ایران الزامیست و انتظار میرود شرکتها و گروههای برنامه نویسی و دانش بنیان نقش بسیار تعیین کننده ای را در این راستا ایفا کنند.