تاریخچه های متفاوتی برای رایانش ابری منتشر شده که ما سعی بر آن داشتیم  معتبر ترین آن را به گفته موسسه تحقیقات Gartnerامریکا ارائه شده را در این مطلب ارائه دهیم.

تاریخچه رایانش ابری

 1960 میلادی – 1340 خورشیدی

پیدایش مفهوم رایانش ابری به سالهای دهه 1960 میلادی باز می گردد. در آن زمان پروفسور جان مک کارتی که یکی از بنیان گذاران هوش مصنوعی است ، اظهار داشت ” رایانش ابری روزی به عنوان یک صنایع همگانی سازماندهی خواهد شد 

در ادامه در سال 1966 میلادی (1344 خورشیدی) پارک هیل داگلاس در کتابی به عنوان ” مشکل صنعت همگانی رایانه “به مواردی مانند توهم دسترسی نا محدود ، تدارک الاستیک ، ارائه امکانات به صورت صنعت همگانی به صورت خصوصی و دولتی و انجمنی اشاره کرد.

اما واژه هایی که در دهه 1960 میلادی  استفاده شد هیچ کدام مفهوم امروزی ابر را نداشت و به صورت لفظی از آن به عنوان صنعت همگانی استفاده می شد.

در سال 1969 (1347 خورشیدی) ایده شبکه کهکشانی یا شبکه بین کهکشانی که امروزه به آن اینترنت می گویند توسط J.C.R. Licklider بیان شد و پس از مدتی موسسه تحقیقات امریکا شبکه ARPANET را توسعه داد تا هر شخصی بتواند به برنامه ها و اطلاعات از سراسر این شبکه دسترسی داشته باشد.

دهه 1970 (1350 خورشیدی)

در این دهه نرم افزار های مجازی سازی مانند VMware معرفی شدند و توانستند چندین سیستم عامل را در یک سیستم عامل میزبان قرار داده و هر یک به صورت جداگانه سرویس دهی کنند.

سال 1997(1375 خورشیدی)

اولین تعریف شناخته شده از رایانش ابری در سال 1997 توسط پروفسور رامناث چلاپا ( Ramnath Chellappa ) در دالاس صورت پذیرفت. وی در سخنرانی خود گفت : ” یک نمونه محاسباتی در جایی که حداکثر توان محاسباتی قرار دارند بزودی از مرزهای اقتصادی گذشته و به تنهایی قادر به محاسبات نخواهند بود و باید از محدودیت های فنی گذر کرد. ”

به گفته ساده تر می توان گفت منظور از صحبت وی ، پردازش هایی است که امروزه در برخی از نرم افزار ها و سرویس ها از عهده یک سرور خارج بوده و مرز توانایی پردازنده ها بیش از این نیست و باید چندین سرور در کنار هم سرویس ها را پردازش و ارائه دهند.

سال 1999(1377 خورشیدی)

در اواخر دهه 1990 شرکتی به نام Salesforce.com شروع به فعالیت کرد و حوزه فعالیت آن ، تبدیل اپلیکشین های جامع و کاربردی سازمان ها به صورت وب بود . فعالیت این شرکت شروعی بود تا سازمان ها بتوانند محوریت فعالیت خود را توسط یک نرم افزار و به صورت یکپارچه بر روی یک بستر ( اینترنت ) انجام دهند.

دهه 2000 (1380 خورشیدی)

دهه 2000 اوج شکوفایی تکنولوژی Cloud Computing بود ، جایی که در سال 2003 شرکت Xen نرم افزار Virtual Machine Monitor را توسعه داد. این سیستم اجازه می داد تا تعداد زیادی سیستم عامل مهمان بر روی چندین سرور قرار گیرند و از منابع سرورها به صورت اشتراکی استفاده کنند.

تا بدین جای مقاله نحوه شکل گیری برخی از سرویس ها را در سال های متفاوت توضیح دادیم و با کنار هم گذاردن این پازل متوجه خواهید شد که ایده و تکنولوژی Cloud Computing به چه صورت شکل گرفته است.

شرکت هایی که اولین بار از مفهوم ابر استفاده کردند

در سال 2006 ( 1384 خورشیدی) شرکت آمازون با مدرن سازی دیتاسنتر خود یکی از اولین شرکت هایی بود که رایانش ابری را به مفهموم امروزی گسترش داد تا شرکت های دیگری بمانند مایکروسافت و گوگل رو به رایانش ابری بیاورند.

در ابتدا شرکت آمازون سرویس Cloud خود را با نام Elastic Compute Cloud ( رایانش ابری کشسانی ) معرفی کرد، که این سرویس اجازه می داد کاربران نرم افزارهای خود را بر روی سرور ها استفاده کنند.

پس از مدتی آمازون سرویس به نام Simple Storage Service را با هدف اشتراک گذاری فضا ذخیره سازی اطلاعات پایه گذاری کرد و امروزه شاهد فضاهای میزبانی زیادی مانند OneDrive ، DropBox ، Google Drive و … هستیم.

پس از آمازون در سال 2007 (1386 خورشیدی) گوگل و آی بی ام به همراه چند دانشگاه پروژه تحقیقاتی در مقیاس بزرگ را در زمینه رایانش ابری آغاز نمودند.

در سال 2013 (1392 خورشیدی) بازار فروش رایانش ابری افزایش چشم گیری داشت و در سال 2014 (1393 خورشیدی) این روند تا جایی پیشروی کرد که اکثریت شرکت ها رو به این سرویس آوردند.

پیش بینی می شود در سال 2020 (1400-1399 خورشیدی)  تمام سرویس های اینترنتی در بستر Cloud عرضه شود.

امروزه شرکتهای فراوانی در کشور عزیزمان ایران با فعالیت در حوزه تولید و توسعه نرم افزار های مبتنی بر رایانش ابری ، ارائه خدمات مبتنی بر رایانش ابری در جهت بهره گیری هرچه بیشتر کشور از این پدیده شگفت آور تلاش می کنند و دستاوردهای بسیار ارزشمندی را  روانه بازار کرده اند.

در مطالب آینده در مورد خدمات و نرم افزار های مبتنی بر رایانش ابری در حال توسعه توضیحاتی را ارائه میکنیم.

ابرآیرون تولید کننده نرم افزارهای مبتنی بر رایانش ابری